-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49597 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

چرا خداوند متعال در آيه تطهير دو مسئله مهم تطهير ولايت و زنان پيامبررا يك جا بيان نموده است؟
همه مفسّران شيعه، آيه تطهير {V(آيه 33 سوره احزاب)V} را مربوط به اهل بيت دانسته اند؛ در مقابل، مفسّران سنّي، معناي آيه را به زنان پيامبر(ص) تسرّي داده اند. آنچه ميان تمام مفسّران مورد اتفاق است، اين است كه آيه تطهير، به دنبال آيات مربوط به همسران رسول خدا(ص) نازل نشده است، حتي آناني كه اين آيه را درباره همسران رسول خدا(ص) مي دانند. (مانند عكرمه و عروه) افزون بر اين، در هيچ كدام از هفتاد روايتي كه درباره آيه تطهير وارد شده است، حتي يك هم اين آيه شريفه به دنبال آيات مربوط به همسران رسول خدا(ص) نمي داند. بنابراين دو حكمي كه در اين آيه آمده است - يكي مربوط به همسران پيامبر(ص) و ديگري مربوط به اهل بيت(ع) - به ظاهر تحت يك آيه واقع شده اند؛ ولي از آنجا كه ترتيب و چينش آيات بر حسب نزول آن ها صورت نگرفته است، نمي توان گفت اين دو حكم متفاوت از هم چگونه در يك آيه نازل شده است زيرا چنانچه گفته شد، قول صحيح اين است كه حكم هر كدام در آياتي مستقل از هم نازل شده است. شاهد بر اين كه حكم تطهير آيه جداگانه اي است اين است كه اگر آن را از محل خود برداريم، اتصال و انسجام آيات به هم نمي خورد. شبيه اين مسئله، آيه {A{/Bاَلْيَوْمَ يَئِسَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا{w41-44w}{I5:3I}/}...A} است كه به نظر محققين به صورت مستقل ميان آيات قرار گرفته است. علماء درباره اينكه چرا اين كار به اين نحو در قرآن صورت گرفته؟ دو احتمال را مطرح كرده اند: 1- پيامبر(ص) خود دستور داده اند كه اين آيات به اين شكل و تركيب در لابه لاي آيات قرار داده شود. 2- بعد از رحلت رسول خدا(ص) اصحاب در هنگام تأليف آيات و جمع آوري آنها به چنين شيوه اي دست زده اند. از ميان علماء، مي توان به علامه مجلسي و علامه طباطبايي در اين زمينه اشاره كرد. به نظر آنان امكان اين هست كه آيه اي در مورد ديگري نازل شده باشد و رسول الله(ص) بر اساس صلاح ديد خويش آن را در بين آيه هاي ديگر قرار بدهد، {V(براي اطلاع بيشتر ر.ك: علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج 16، ص 330، طبع آخوندي و همان، قران در اسلام، ص 205 و علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 35، ص 234، بيروت، موسسه الوفاء)V}. نكته آخر اين كه، اگر هم فرض شود كه آيه تطهير در هنگام نزول با همين چينش موجود نازل شده، باز خالي از حكمت نخواهد بود و آن اين كه خداوند خواسته بدين شيوه افكار و انظار مردم را به چنين مطلب مهمي جلب بكند به خصوص اين كه ابتدا درباره عتاب زنان حضرت سخن مي گويد و ناگهان ذهن را معطوف به كساني مي كند كه خداوند آنها را تكويناً پاك گردانيده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.